Leta i den här bloggen

Sidor

7 feb. 2017

Föräldramötesanteckningar!

Föräldramöte klass 6a, 7 februari 2017

Här en kort sammanfattning av kvällens föräldramöte.

1. Läget i klassen
Stina och Nina rapporterar att det känns väldigt bra i klassen. Stämningen mellan barnen är bättre än vad den har varit någonsin tidigare under mellanstadiet.

Allt är förstås inte helt perfekt, men de problem som dyker upp är mer av det tillfälliga slaget. När de har klassmöten pratar barnen öppet med varandra, och det finns en förståelse och respekt även mellan dem som inte brukar umgås dagligen.

2. Nationella prov
Idag, tisdag, har klassen skrivit de första två skriftliga nationella proven i svenska, ett prov i läsförståelse och en uppsatsuppgift som barnen fick skriva på dator. På torsdag är det dags att skriva argumenterande texter, argument för och emot en given ståndpunkt. Varje elev kommer att få individuell feedback på sina prestationer i skolan.

Provet gick bra, men några elever blev väldigt stressade. Nina och Stina hälsar att det är viktigt att komma ihåg att det nationella provet inte syftar till att bestämma betyget – de känner sina elever och ser deras prestationer över hela året. Tala gärna mer med ditt barn om det här om hen känner sig stressad och påminn om att det är ok att inte vara bäst varje dag. Och kom ihåg att stress kan leda till att man både sover och äter sämre, vilket i sin tur kan leda till sämre prestationer!

3. Frågor inför högstadiet
a) Elevens val. I början av hösten kommer varje barn att erbjudas olika val att fokusera på under en del av terminen. Valen är inte helt fria utan man kommer att få välja från en lista. Men det första valet gör de alltså inte förrän efter sommarlovet.

b) Klasskassan – klassresa. Efter höstens klassresa är klasskassan så gott som tom. Klassföräldrarna uppmuntras att i sin tur uppmuntra barnen att ordna åtminstone en insamlande aktivitet per termin. Loppmarknad, tulpanförsäljning och majblommor nämndes. Kanske klassföräldrarna (undertecknad inkluderad) ska besöka klassen en dag för att diskutera i hela gruppen?

4. Prao
I slutet av våren (maj!) ska barnen vara ett par dagar på en arbetsplats, för att se hur det är att jobba på riktigt. Det bästa är om föräldrarna inte bjuder sitt barn till den egna arbetsplatsen, utan ”byt” gärna barn med varandra. Tänk gärna igenom och fundera på om du kan hjälpa till.

5. Övriga frågor
a) Skolan informerade ju för någon vecka sedan om gruppen med nyanlända barn som kommer till skolan nu i februari. Till en början kommer barnen att ha all undervisning separat, men så snart som möjligt ska de ha vissa pass gemensamt med de andra barnen i skolan – kanske framför allt i de estetisk-praktiska ämnena.

b) Vi delade upp oss i mindre grupper och diskuterade aktuella frågor kring barnen – kvällstider (inget av de andra barnen i klassen får gå och lägga sig hur sent som helst), matrutiner (det finns en oro över att barnen kommer att kila iväg och äta lunch på stan när sjuan börjar), rörelsefrihet (hur långt hemifrån får barnen gå – och på vilka tider?), månadspeng mm. Inga bestämda svar, men som vanligt: var aldrig rädd att söka kontakt med klasskompisarnas föräldrar och diskutera!

c) Till sist. Vi preliminärbokade ett disco för klassen i skolan den 16 mars. Två föräldrar behöver vara med, och det var flera närvarande som anmälde sig som frivilliga.

Vid pennan: Oscar Tiberg
Tack för ett trevligt och konstruktivt möte!
StinaNina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar